Abstract | Motor je stroj koji pretvara neki oblik energije u mehanički rad. Motori s
unutarnjim ili vanjskim izgaranjem su toplinski strojevi u kojima se kemijska energija
goriva pretvara u mehanički rad.
U ovome završnom radu, osim pretvaranje energije iz jednog oblika u drugi,
proučene su i analizirane konstrukcijske, tehničke i eksploatacijske značajke i razlike
motora s vanjskim i unutarnjim izgaranjem. Budući da su u svijetu najzastupljeniji motori
s unutarnjim izgaranjem, oni su detaljnije istraženi i proučeni.
Konstrukcijski, motori s unutarnjim izgaranjem dijele se na dizelske i Otto-motore.
S obzirom na način rada dijele se na dvotaktne i četverotaktne. Osim navedenih, postoje i
druge podjele motora koje nisu u fokusu ovoga završnog rada. Npr., u posljednje vrijeme u
cestovnom prometu za pogon automobila izgrađuju se električni motori i hibridna cestovna
vozila (kombinacija motora s unutarnjim izgaranjem i elektromotora) itd.
Glavni dijelovi motora s unutarnjim izgaranjem su ventili, klipna skupina,
koljenasto vratilo, ležajevi, glava i blok motora, cilindar i korito motora. Uređaji koji
omogućuju normalan rad motora su uređaj za paljenje, razvodni mehanizam, sustav za
gorivo, sustav za podmazivanje, rashladni sustav, usisni i ispušni sustav.
Rad Otto-motora načelno se odvija tako da se u cilindar usisa lako zapaljiva smjesa
goriva i zraka pripremljena u rasplinjaču ili se gorivo ubrizgava izravno. U cilindru se ta
smjesa komprimira i na kraju kompresijskog takta pali električnom iskrom, pomoću
svjećice neposredno prije nego što klip dođe u gornju mrtvu točku. Ventili su zatvoreni,
dolazi do naglog povećanja tlaka i temperature, klip ide prema dolje, energija se iz
kompresijskog prostora preko klipa i klipnjače prenosi na odnosno to je radni takt motora.
Dizelski motor najprije usisava, a zatim komprimira zrak u cilindru motora.
Povećanjem tlaka, u kompresijskom prostoru cilindra povećava se i temperatura.
Neposredno prije dolaska čela klipa do gornje mrtve točke, brizgaljka ubrizgava gorivo u
cilindar pod visokim tlakom u raspršenom stanju u obliku fine magle pa u smjesi dolazi do
samozapaljenje. Zbog visokoga kompresijskog stupnja, se kao i kod Otto-motora u
cilindru stvara veliki tlak i pomiče klip prema dolje. Energija se s klipa prenosi na
klipnjaču, koljenasto vratilo, zamajac, spojku, mjenjač i na kraju na pogonske kotače. |
Abstract (english) | An engine is a machine that converts some form of energy into mechanical work.
Internal or external combustion engines are thermal machines in which the chemical
energy of a fuel is converted into mechanical operation.
In this final paper, in addition to converting energy from one form to another, the
design, technical and operational characteristics and differences of the internal and external
combustion engines were studied and analyzed. As the world's most common internal
combustion engines, they have been thoroughly researched and studied.
Structurally, internal combustion engines are divided into diesel and Otto engines.
Given the mode of operation, they are divided into two-stroke and four-stroke. In addition
to the above, there are other engine subdivisions that are not the focus of this final paper.
For example, lately, electric motors and hybrid road vehicles (a combination of internal
combustion engines and electric motors) have been built to drive cars.
The main parts of the internal combustion engine are valves, piston group,
crankshaft, bearings, cylinder head and block, cylinder and engine pan. Devices that allow
the engine to run normally are the ignition device, the timing mechanism, the fuel system,
the lubrication system, the cooling system, the intake and exhaust systems.
The operation of the Otto engine is in principle such that a mixture of fuel and air
prepared in the carburettor is easily combustible into the intake cylinder or the fuel is
injected directly. In the cylinder, this mixture is compressed and at the end of the
compression stroke is ignited by an electric spark, using a spark plug just before the piston
reaches the upper dead center. The valves are closed, there is a sudden increase in pressure
and temperature, the piston goes down, the energy is transferred from the compression
space via the piston and the piston rod to, that is, the engine clock speed.
The diesel engine first sucks and then compresses the air in the engine cylinder. By
increasing the pressure, the temperature in the cylinder compression space also increases.
Immediately prior to the arrival of the piston forehead to the upper dead point, the injector
injects the fuel into a high-pressure, high-pressure, spray mist in a fine mist, resulting in
self-ignition. Due to the high compression ratio, as with the Otto engine, high pressure is
created in the cylinder and the piston moves downward. Energy is transferred from the
piston to the piston rod, crankshaft, flywheel, clutch, transmission and finally to the drive
wheels. |